Del 15

Egentligen var det hon hela tiden. Det är alltid hon. Men den som inte känner, förblir döv för ord som aldrig sägs. Han ser inte heller ljuset i själens tystnad. Eller vad som verkligen döljer sig under skummet på vågorna. Nu väntar hon på solen. För även utan systrar i havet eller luftandar i vinden; är ditt hjärta alltid ditt.

När jag var liten

så kunde det hända att min syster skrev ner saker jag sa, om jag sa något intressant. Jag minns fortfarande en av lapparna och den dök upp idag, när jag rotade omkring bland mina gamla papper..

Jag, 6 år.

Vad betyder det om man har gjort uppror?
- Det är ungefär som om man har en snodd i håret, och drar ur sodden om man inte vill ha den i håret.

- Om man är helt ensam, i hela världen. Inte har några föräldrar och är helt ensam. Då känns det som om man inte finns. Det är vad jag tror i alla fall.
 
Det där sista. Jag minns det så väl. I den åldern så var ensammhet bland det hemskaste jag kunde föreställa mig. Tänk om jag visste då, hur många människor som är ensamma. Idag, varje dag och på riktigt. Mentalt eller fysiskt, eller som det oftast är: både och.

Tonåringen

Jag hittade en lapp med några bortglömda, men välbekanta, ord. Jag måste ha skrivit det någon gång i tidig tonår. Det är en dik. Det var länge sen. Det var på den tiden då jag tyckte om att (nöd)rimma.

Sprickor i det förflutna
i en tid som någon glömt
och hundra känslor
som jag gömt


De påminner mig om den jag var  och om att avståndet mellan dåtid och nutid inte måste vara något statiskt. Kanske rör vi oss inte bara framåt, utan litegrann åt alla håll på samma gång.

Vem får älska vem

när det egentligen handlar om vem som behöver mest.

Midnatt

och utomhus är luften fortfarande varm. Det känns som ett hån mot kylan här inne och jag undrar om inte hela sommaren är ett rent jävla hyckleri.

Jag tror jag vet hur det känns, när någon dör.
Jag tror jag vet hur det känns, när något dör.


Del 14

Skulle bli historien som vem som får älska vem;
men handlade i stället om att älska lite lite mindre.

RSS 2.0